Diumenge de Pentecosta, 24 de maig. La comunitat parroquial de la ciutat de les Borges Blanques a la província de Lleida va voler unir-se al bicentenari de la congregació amb una festa especial.
I quina festa celebrem? Doncs ni més ni menys que la celebració dels 180 anys de l’arribada de les germanes a la ciutat! És important ressaltar que fa 32 anys que la comunitat Vedruna d’aquesta ciutat va tancar les seves portes i ja no hi ha presència de germanes.
Aquesta comunitat va ser fundada per santa Joaquima el 1846. A més, com que la ciutat es troba relativament a prop de Vallbona de les Monges on Joaquima tenia les dues filles, Teodora i M. Carme, sempre que anava a visitar-les, feia parada a les Borges. I en una de les seves visites a Vallbona, a la fi de 1849, li va agafar l’atac d’apoplexia i va estar dos mesos en la comunitat de les Borges recuperant-se .
La festa va començar amb la celebració de l’Eucaristia, preparada amb tot detall. Abans de començar, una germana, natural de la ciutat, va explicar el motiu de la celebració i les causes favorables perquè santa Joaquima fundés a les Borges. A l’ambient s’hi traspuava que la presència Vedruna ha estat molt més que una escola o una comunitat religiosa: ha estat una manera de fer poble, d’educar, acompanyar i fer visible amb senzillesa i lliurament el rostre pròxim de l’Evangeli i donaven les gràcies per la llarga etapa de la comunitat Vedruna, que va deixar una petjada única en la memòria històrica.
Tot va ser preparat amb tota la il·lusió, les ofrenes, els cants, tot va ser magnífic. Vam assistir a la celebració un grup de germanes: Montse Fenosa com a representant de la congregació, i un altre grup de germanes que havien estat destinades en la comunitat en diferents etapes i altres que érem de la mateixa ciutat. Després de l’Eucaristia, ens van obsequiar amb un aperitiu que va contribuir a que ens relacionéssim amb tantes persones amb qui feia anys que no ens vèiem.
Teresa Beà, ccv